onsdag 18 januari 2012

Förståelse

Hej

Förståelse 1: Att fråga är bättre än att gissa!
Resan till Rom bokades idag vilket till en början kändes skönt. Strax efter bokningen blev det plötsligt komplicerat. Vi som umgås här i Borås är fyra stycken men vi som pratat om resan är bara tre av oss. Anledning: vi satt och fikade tillsammans och av en slump började vi prata om Rom och helt plötsligt börjar reseplanerna.

Fjärde medlemmen i "gänget" lät skeptisk till resan då den först nämndes vilket bidrog till att ingen utav oss frågade rakt ut om hon ville följa med. Otroligt dumt gjort nu när man tänker efter, dumt av oss att anta och gissa oss fram till hennes åsikter utan att fråga. För när vi bokat kom det fram till att hon gärna följt med om vi bara frågat.

Situationen är nu lite jobbig då vi inte vet om det går att boka om ifall hon bestämmer sig att följa med efter att vi förklarat vårt dumma beteende och sagt förlåt. Och om hon inte följer med blir det ändå jobbigt att prata om resan i efterhand. Hur det kommer att bli? Det återstår att se, fortsättning följer helt enkelt!

Förståelse 2: Olika vägar till samma mål!
Har köpt en bok om matematik idag (en av alla böcker som behövs i denna kurs), helt okej om den inte varit på ENGELSKA! Det var inte lätt de första sidorna och det gick inte speciellt fort heller. Men trots det har jag utan att behöva anstränga mig för att hålla ögonen öppna last igenom hela kapitlet som handlar om problemlösning. Och bäst av allt - det var superbra!

Än så länge har denna bok gett mig en förståelse för att matte är så mycket mer än bara regler, rätt och fel i en mattebok. Det går att lära sig och förstå matematik på andra sätt, bara genom att pröva och diskutera. Detta kanske inte låter så spännande för någon annan än mig men det är något som jag verkligen ska försöka tillämpa mig av när jag så småningom undervisar i matematik!

Sådär, allt för idag.
Ha det bra, god natt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar